Archiwum
-
Colloquium
Tom 17 Nr 1 (2025)Piotr Stańczyk
ON RESPONSIBILITY FOR BOREDOM IN EDUCATION: POSSIBLY EMANCIPATORY PHILOSOPHICAL INQUIRY
O odpowiedzialności za nudę w edukacji: potencjalnie emancypacyjne badania filozoficzne...... 5Iwona Krupecka
EDUKACJA HUMANISTYCZNA W KSZTAŁTOWANIU POSTAW PUBLICZNYCH W DOBIE INDYWIDUALIZMU. O WYCHOWANIU DZIECI MICHELA DE MONTAIGNE
Humanistic education in shaping public attitudes in the era of individualism. On the education of children by Michel de Montaigne ........................................................................................................................................................ 19Edyta Zawadzka
CZŁOWIEK I JEGO AKTYWNOŚĆ EDUKACYJNA
W (TOTALNIE ) UPEDAGOGICZNIONYM SPOŁECZEŃSTWIE
Human and his/her educational activity in (totally) pedagogised society ...................................... 33Jolanta Zwiernik
PROJEKTOWANIE OKAZJI EDUKACYJNYCH OTWARTYCH NA GŁOS DZIECI. PERSPEKTYWA METODOLOGICZNA
Designing educational opportunities open to children's voices. A methodological perspective........ 47Sławomir Sobczak, Tamara Zacharuk
SOCJALIZACJA RODZICIELSKA W PERSPEKTYWIE WARUNKOWANIA INSTRUMENTALNEGO STOSOWANEGO WOBEC MŁODZIEŻY
NIEPRZYSTOSOWANEJ ORAZ NIEPRZEJAWIAJĄCEJ DEFICYTÓW SPOŁECZNYCH
Socialization of parents in the perspective of operant conditioning applied to maladjusted
youth and not showing deficits in social......................................................................................... 61Małgorzata Lewartowska-Zychowicz
IMPERATYW WSPÓŁPRACY I „JA NIEKOOPERACYJNE”.
PRZYPADEK EDUKACJI ZDALNEJ
The cooperation imperative and „uncooperative self”. The case of remote education................... 77Ewa Zwolińska, Tadeusz Pracki, Paweł A. Trzos
POMIARY EEG OBRAZUJĄCE FALE MÓZGOWE PODCZAS ŚPIEWANIA
EEG imaging of brain waves during singing.................................................................................... 89Przemysław Wechta
CZY KAPITALIZM POTRZEBUJE SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO?
Does capitalism need civil society?................................................................................................... 109Tomasz Biernat
BECOMING A MIGRANT FAMILY IN RETROSPECTIVE NARRATIVES OF POLISH LABOUR IMMIGRANTS IN SCOTLAND: EXPERIENCES, CHALLENGES, AND STAGES
Stawanie się rodziną migracyjną w świetle retrospektywnych narracji polskich imigrantów zarobkowych w Szkocji: doświadczenia, wyzwania, etapy ................................................................................................................................ 123Wojciech Grabowski
WYBRANE STRATEGIE, DOKTRYNY I INSTRUMENTY POLITYKI ZAGRANICZNEJ CHIN WOBEC PAŃSTW ZATOKI PERSKIEJ
Selected strategies, doctrines and instruments of China's foreign policy towards the countries
of the Persian Gulf .............................................................................................................................. 145Tadeusz Szczurek
MORALNA REFLEKSJA NAD WOJNĄ W UKRAINIE
Moral reflection on the war in Ukraine ............................................................................................... 165Dominika Liszkowska
SEKURYTYZACJA MIGRACJI W POLSCE A KWESTIA UKRAIŃSKICH UCIEKINIERÓW WOJENNYCH PO AGRESJI ROSJI NA UKRAINĘ (2022 R.)
Securitization of migration in Poland and the issue of Ukrainian war refugees after Russia’s aggression against Ukraine (2022) ...................................................................................................................................................... 179Igor Pogonowski
ROZSZERZENIE POLITYKI SPOŁECZNEJ PAŃSTWA NA OBYWATELI UKRAINY. ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA SOCJALNEGO
Extending the Social Policy of the state to citizens of Ukraine. Ensuring social security ............. 195Michał Nowosielski, Rafał Raczyński
MIGRANT ORGANIZATIONS AND THE PURSUIT FOR SOCIAL AND CULTURAL SECURITY: A CASE STUDY OF POLISH MIGRANT COMMUNITIES IN EUROPE
Organizacje imigranckie a dążenie do bezpieczeństwa socjalnego i kulturowego:
studium przypadku społeczności polskich migrantów w Europie .................................................. 209Grażyna Bartkowiak, Józefa Irena Szklana-Berest
EDUKACJA KU INKLUZYWNOŚCI W TROSCE O JAKOŚĆ ŻYCIA SENIORÓW. POSTAWY PERSONELU WOBEC PACJENTÓW W WIEKU 70 PLUS A ICH OCENA ODNOŚNIE DO JAKOŚCI POMOCY I USŁUG MEDYCZNYCH
Education towards inclusiveness for the sake of the quality of life of seniors. Staff attitudes towards patients aged 70 plus and their assessment of the quality of medical assistance and services.................................................................................. 225Dorota Heidrich, Phoebe Downing, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz
TRANSNATIONAL ADVOCACY NETWORT AT THE POLAND-BELARUS BORDER: THE HUMANITARIAN CRISIS AND THE DILUTED BOOMERANG PATTERN
Transnarodowa sieć rzecznicza na granicy polsko-białoruskiej: kryzys humanitarny i rozmyty model bumerangu
RECENZJE
Tomasz Skrzyński
RECENZJA. SZYMON MITKOW, BEZPIECZEŃSTWO MILITARNE POLSKI W REALIACH XXI WIEKU: WYBRANE ASPEKTY, DIFIN, WARSZAWA 2023, SS. 248
-
Colloquium
Tom 14 Nr 3 (2022)SŁOWO WSTĘPNE
Właśnie obchodzimy setną rocznicę powstania Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej w Toruniu. Choć miasto inne, to właśnie ona jest poprzedniczką Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej w Bydgoszczy, Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej i Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni.
Naszą 100-letnią historię tworzą przede wszystkim ludzie, m.in. Adam Mohuczy, Stefan Frankowski, Karol Korytowski, Tadeusz Morgenstern-Podjazd, Stanisław Mieszkowski, Robert Satanowski, Stanisław Leszczyński, Henryk Pietraszkiewicz, Witold Gliński, Jerzy Apanowicz – by wymienić choćby niektórych, już nieżyjących, komendantów.
Dla mnie przygoda z Alma Mater zaczęła się trzy razy. Po raz pierwszy w 1979 roku, kiedy przekroczyłem jej mury i zostałem podchorążym. Do tej pory nie wiem, jak udało mi się ją ukończyć, chociaż z nauką nie miałem większych problemów. Za to z dyscypliną – owszem. Zapewne duża zasługa w tym Mariana Cubana – szefa kursu, a przede wszystkim Edwarda Szmula – dowódcy kursu. Po raz drugi zawitałem, już do Akademii Marynarki Wojennej, w 1990 roku jako kapitan marynarki oraz doktor filozofii, wtedy dowiedziałem się, że uczelnia podlega restrukturyzacji. Nie wróżono mi dalszej kariery w Instytucie Nauk Społecznych. Los chciał jednak inaczej – miałem zaszczyt współpracować z dwoma rektorami: Antonim Komorowskim i Zygmuntem Kitowskim. Po raz trzeci, już jako profesor, w 2007 roku zostałem zatrudniony przez nowego rektora Czesława Dyrcza, a nieco później wybrany dziekanem Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych. Zaufaniem obdarzył mnie także rektor Tomasz Szubrycht. Tak oto minęły 32 lata służby i pracy, a jeśli liczyć lata bycia podchorążym, to w sumie 37 lat.
W tym czasie poznałem i współpracowałem z wieloma znamienitymi ludźmi. Większość z nich to rzeczywiści bohaterowie naszej historii. Ich fachowość, życzliwość, ale przede wszystkim odwaga tworzyła i tworzy tożsamość naszej uczelni. To im składamy hołd – tym zwykłym ludziom, bez których nie byłoby naszej historii. To im poświęcone zostały niektóre artykuł zawarte w tym numerze Colloquium. Na marginesie, sam pomysł powstania pisma narodził się w środowisku akademickich humanistów. Jego nazwę wymyślił Piotr J. Przybysz, zaś koncepcję wysunąłem osobiście.
Historia zarówno Akademii, jak i pisma Colloquium nie kończy się wraz z setną rocznicą narodzin polskiego morskiego szkolnictwa wojskowego. Co prawda uwieńczył ją największy w historii sukces naukowy, jakim jest zdobycie uprawnień do nada-wania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego w pięciu dyscyplinach naukowych: trzech technicznych i dwóch społecznych, ale wszystko wciąż przed nami i przed Akademią Marynarki Wojennej.
Vivat Academia, Vivant Professores!
dr hab. Jerzy Kojkoł, prof. Akademii Marynarki Wojennej
Redaktor Naczelny czasopisma Colloquium