CZŁOWIEK I JEGO AKTYWNOŚĆ EDUKACYJNA W (TOTALNIE) UPEDAGOGICZNIONYM SPOŁECZEŃSTWIE
DOI:
https://doi.org/10.34813/03coll2025Słowa kluczowe:
totalnie upedagogicznione społeczeństwo, pedagogizacja, edukacja, dyskurs społeczny, całożyciowe uczenie sięAbstrakt
Punktem wyjścia dla rozważań prowadzonych w tekście jest koncepcja społeczeństwa totalnie upedagogicznionego autorstwa Basila Bernsteina. Celem prowadzonych rozważań jest dokonanie sproblematyzowanej charakterystyki człowieka oraz jego aktywności edukacyjnej w społeczeństwa, którego podstawową cechą jest nadmiar semantyk oraz działań pedagogicznych. Tekst składa się z dwóch głównych części uzupełnionych o wstęp oraz zakończenie. W pierwszej części przedstawiono najważniejsze założenia totalnie upedagogicznionego społeczeństwa oraz dyskursów z nich związanych, w kolejnej podjęto namysł nad kontekstami edukacyjnego funkcjonowania człowieka w nim.
Bibliografia
Alheit, P. (2009). Całożyciowe uczenie się i kapitał społeczny. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 4(48), 7–23.
Bernstein, B. (2010). From Pedagogies to Knowledges. W: A. Morais, I. Neves, B. Davies, H. Daniels (Eds.), Towards a Sociology of Pedagogy: The Contribution of Basil Bernstein to Research (s. 363–368). Peter Lang.
Bonal, X., Rambla, X. (2003). Captured by the Totally Pedagogised Society: teachers and teaching in the knowledge economy. Globalisation, Societies and Education, 1(2), 169–184. http://doi.org/10.1080/14767720303916.
Bourne, J. (2008). Official Pedagogic Discourses and the Construction of Learners’ Identities. W: M. Martin-Jones, A.M. de Mejia & N.J. Hornberger (Eds.), Encyclopedia of Language and Education, vol. 3: Discourse and Education (s. 41–52). Springer Science.
Bridges, D. (2008). Educationalization: on the Appropriateness of Asking Educational Institutions to Solve Social and Economic Problem. Education Theory, 58(4), 461–474. http://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2008.00300.x.
Commission of the European Communities. (2001). Communication from the Commission: Making a European Area of Lifelong Learning a Reality. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0678:FIN:EN:PDF.
Czyżewski, M. (2013a). Polityki publiczne w optyce postfoucaultowskiej – zarys perspektywy badawczej. W: A. Wojciuk (red.), Analiza polityki publicznej. Podejścia teoretyczno-metodologiczne (s. 72–91). Instytut Badań Edukacyjnych.
Czyżewski, M. (2013b). W kręgu społecznej pedagogii. Societas/ Communitas, 2(16), 43–73.
Depaepe, M., Smeyers, P. (2008). Educationalization as an Ongoing Modernization Process. Educational Theory, 58(4), 379–389. http://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2008.00295.x.
Dubas, E. (2013). Lifelong learning – aktualizowanie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji. W: E. Kryńska i B. Szukalski (red.), Rozwiązania sprzyjające aktywnemu starzeniu się w wybranych krajach Unii Europejskiej: Raport końcowy (s. 59–69). Uniwersytet Łódzki.
Evans, J., Rich, E., Allwood, R., Davies, B. (2008). Body pedagogies. P/policy, health and gender. British Educational Research Journal, 34(3), 387–402. http://doi.org/10.1080/01411920802042812.
Gavrilyuk, O.A. (2015). Autonomy as a Core Value of Lifelong Learning. Journal of Federal Siberian University. Humanities and Social Sciences, 8(11), 2283–2290. http://doi.org/10.17516/1997-1370-2015-8-11-2283-2290.
Gewirtz, S. (2008). Give as a break! A Sceptical Review of Contemporary Disourses of Lifelong Learning. European Educational Research Journal, 7(4), 414–424. http://doi.org/10.2304/eerj.2008.7.4.
Hee, O.Ch, Ping L.L., Rizal A.M., Kowag, T.O, Fei, G.H. (2019). Exploring Lifelong Learning Outcomes Among Adult Learners via Goal Orientation and Information Literacy Self-efficacy. International Journal of Evaluation and Reserach in Education, 8(4), 616–623. http://doi.org/10.11591/ijere.v8i4.20304.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kwieciński, Z. (2011). Pedagogizm – wariacje wokół rozumienia kategorii. Przegląd Pedagogiczny, 1, 90–94.
Kwieciński, Z. (2019). Edukacja w galaktyce znaczeń. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 41–52). PWN.
Lambeir, B., Ramaekers, S. (2008). Humanizing Education and The Educationalization of Health. Educational Theory, 58(4), 435–446. http://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2008.00298.x.
Leone, S. (2013). Characterisation of a Personal Learning Environment as a Lifelong Learning Tool. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-6274-3
Marynowicz-Hetka, E. (2013). Pedagogizacja życia społecznego w optyce społeczno-pedagogicznej. Societas/Communitas, 2(16), s. 75–96.
Nowak, M. (2013). Pedagogika personalistyczna – wyzwanie i nadzieja dnia dzisiejszego. W: K. Guzowski, A. Kostenecka, G. Barth (red.), Osoba a wychowanie: wokół pedagogiki personalistycznej i edukacji zdrowotnej według Jana Pawła II (s. 13–33). Wydawnictwo KUL.
Nowak, M. (2019). Pedagogika personalistyczna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 488–508). PWN.
O’Leary, P., Ledwith, A. (2016). Researching Recognition of Prior Learning; the Significance of Assessor’s Values and Beliefs within the Totally Pedagogised Society. W: 2nd International Conference on Higher Education Advances (HEAD'16) (s. 35–42). Editorial Universitat Politècnica de València. http://doi.org/10.4995/HEAd16.2016.2492.
Ostrowicka, H. (2020). Pedagogika dyskursywna w społeczeństwie pedagogii. Filozoficzne problemy edukacji, 3, 1–17. http://doi.org/10.4467/25450948FPE.20.001.12939.
Ostrowicka, H. (2022). Problematyzacje. Studia nad dyskursem w badaniach edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Rada Unii Europejskiej. (2018). Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
Singh, P. (2014). Totally Pedagogised Society: Contributions to Critical Policy Studies. Educationalization. Pedagogisation and Globalisation. W: 8th International Basil Bernstein Symposium. https://research-repository.griffith.edu.au/bitstream/handle/10072/64025/98307_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Singh, P., Heimans, S. (2022). Redesigning Standarised Education in Totally Pedagogised Society. W: H. Riese, L.T. Hilt, G.E.S Søreide (Eds.), Educational Standardisation in a Complex World (s. 217–231). Emerald Publishing Limited, Bingley.
Smedts, G. (2008). Parenting and the Art of Being Parent. W: P. Smeyers, M. Depaepe (Eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research (s. 109–123). http://doi.org/10.1007/978-1-4020-9724-9_8
Solarczyk-Ambrozik, E. (2018). Całożyciowe uczenie się jako idea edukacyjna, polityka, strategie działań i zmieniający się krajobraz edukacyjny rzeczywistości. Studia Edukacyjne, 51, 23–37. http://doi.org/10.14746/se.2018.51.2
Stachowiak, J. (2016). Czy władza jest wszędzie? Krytyka dwóch uzasadnień Foucaultowskiej tezy o powszechności władzy. Przegląd Socjologii Jakościowej, 12(1), 128–150. https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.1.08
Starego, K. (2017). Educational Discourse and a Question of Discursive Construction of Knowledge and Identity from the Perspective of Critical and Critically Oriented Discourse Analysis. Culture-Society, Education, 2(12), 255–280. http://doi.org/10.14746/kse.2017.12.14.
Stochiałek, J. (2012). Andragogiczna refleksja nad przebiegiem i efektami procesu uczenia się osób dorosłych. Szkoła – Zawód –Praca, 4(15), 24–35.
Tsatsaroni, A., Evans, J. (2014). Adult Numeracy and the Totally Pedagogised Society: PIAAC and Other International Survyes in the Context of Global Educational Policy on Lifelong Learning. Educational Studies in Mathematics, 87, 167–186. http://doi.org/10.1007/s10649-013-9470-x.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Edyta Zawadzka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.